Bolehkah Anda Mempercayai Khidmat Penutupan Kad Kredit?

Posted on April 4, 2019

Berleluasanya kes penipuan yang dilakukan orang tidak bertanggungjawab sememangnya harus dijadikan pengajaran untuk lebih bijak dalam memilih konsultan kewangan yang tepat, agar dapat membantu anda bebas dari masalah hutang. Kes yang terjadi seringkali membuat pemilik kad kredit yang tertunggak menjadi rugi. Biasanya orang yang tidak bertanggungjawab ini akan memberikan janji-janji manis, dengan penyelesaian hutang hebat, bahkan janji pemutihan sehingga pemilik kad tidak perlu lagi membayar satu sen pun baki tunggakannya. Dalam beberapa kes, ada juga perkhidmatan penutupan kad kredit yang meminta kad kredit anda untuk direkodkan. Akhirnya, mangsa harus membayar sejumlah wang walaupun tidak ada hasilnya, membuatkan masalah pemilik kad tidak selesai serta hutang yang ada terus menggunung.

"Jadi sebenarnya adakah perkhidmatan penutupan kad kredit dipercayai yang boleh diharapkan untuk menyelesaikan masalah kad kredit anda?"

Bercakap tentang khidmat penutupan kad kredit, sebenarnya ada beberapa hal yang harus diperhatikan. Perlu diingat bahawa menutup kad kredit saja tidak akan menyelesaikan masalah. Jadi, walaupun pada akhirnya anda menggunakan khidmat penutupan kad kredit yang dipercayai, pastikan khidmat tersebut juga bertanggungjawab dalam membantu anda untuk melunaskan seluruh baki hutang yang masih tertunggak di dalamnya. Menutup kad kredit sebenarnya tidak sukar, anda hanya perlu mengikuti prosedur yang sudah ditetapkan oleh pihak bank. Bukan itu sahaja, yang sering menjadi halangan adalah melunaskan tunggakan yang masih tertinggal di dalamnya.

Sebenarnya cara paling mudah untuk mula menutup kad kredit dan melunaskan tunggakan adalah dengan menggunakan khidmat yang menyediakan program pengurusan hutang kad kredit atau pinjaman peribadi. Perusahaan seperti ini biasanya memiliki berbagai konsultan yang berpengalaman, yang dapat membantu anda dalam menyusun strategi untuk bebas dari hutang kad kredit dan pinjaman peribadi. Bukan hanya membantu proses penutupan, anda juga dapat dibantu dalam proses pelunasan agar dapat bermula dengan permulaan yang baharu, hidup tanpa hutang. Biasanya khidmat seperti ini juga tidak memberikan janji kosong, hanya akan memastikan agar pemilik kad betul-betul dapat bebas dari hutang dan bertanggungjawab dengan baki tunggakan yang dimilikinya. Dengan khidmat seperti ini, anda biasanya dapat dibantu dengan strategi-strategi yang membebaskan anda dari hutang. Hal tersebut tentu memerlukan masa dan tenaga anda berurusan dengan pihak bank. Salah satu khidmat yang dapat anda manfaatkan adalah amalan. Tim amalan dipercayai dan akan memimpin anda dari awal proses hingga mendapat surat keterangan lunas dari bank. Selain itu, amalan bersama anda akan mencari jalan keluar terbaik melunaskan hutang dengan proses yang mudah.

Untuk memilih perkhidmatan yang lebih tepat, periksa jika perkhidmatan penutupan kad kredit yang sedang anda pertimbangkan memiliki ciri-ciri berikut:

Tidak Memberikan Janji yang Terlalu Indah

Ketika memilih khidmat penutupan kad kredit, perhatikan jika janji yang mereka berikan terlalu indah atau tidak. Ada beberapa orang yang tidak bertanggungjawab biasanya menjanjikan diskaun yang tidak masuk akal, misalnya sehingga 90% atau menjanjikan penghapusan bunga. Sebenarnya, hal seperti tidak dapat dijanjikan serta merta, pihak bank biasanya memiliki kebijaksanaan tersendiri sebelum memberikan keringanan. Dari sudut lain, ada juga pihak yang menjanjikan pemutihan, dengan kata lain pemilik kad tidak perlu mengeluarkan wang sesen pun untuk membayar baki hutang yang masih tertunggak. Sudah tentu hal ini patut dicurigai, walaupun juga hutang yang sudah tertunggak merupakan tanggungjawab yang harus diselesaikan oleh pemilik kad. Jadi, rasanya tidak masuk akal jika pemilik kad akan dihapuskan dari beban hutang begitu saja, kecuali jika memang yang berkenaan sudah memudahkan kad kredit dengan insurans, dan yang berkenaan meninggal dunia atau mengalami cacat kekal.

Pada perkhidmatan pengurusan hutang yang tepat dan dipercayai, biasanya tidak ada janji yang terlalu indah. Biasanya konsultan yang apa di dalamnya akan terus mengingatkan bahawa setiap potongan / keringanan yang diperolehi oleh seorang klien akan disesuaikan dengan keadaan yang berkaitan. Misalnya jika seorang klien mendapatkan keringanan sehingga 70%, tentu ada hal di sebaliknya, misalnya kerana masih ada bayaran hospital yang perlu dibayar, tunggakan yang sudah berusia sepuluh tahun atau lebih, serta faktor-faktor berkaitan yang lain. Oleh sebab itu, seluruh keringanan yang diperolehi akan disesuaikan dengan keadaan klien tersebut.

Tidak Menjanjikan Pemungut Hutang Tidak Akan Datang ke Rumah

Satu hal yang biasanya paling ditakuti oleh pemilik kad kredit yang bilnya tertunggak adalah kunjungan dari pemungut hutang. Apa tidaknya, biasanya pemungut hutang selalunya dikenali dengan perbuatan kasar dan juga kata-kata yang memberi ancaman. Biasanya mereka yang mengaku sebagai khidmat penutupan kad kredit dipercayai akan menjanjikan bahawa pemungut hutang tidak akan datang ke rumah. Padahal, sudah tentu hal ini tidak boleh dijamin, sebab memang sudah menjadi tugas pemungut hutang untuk terus meminta baki tunggakan. Hanya pada ketika ini sudah ada peraturan yang menyediakan tatacara penagihan yang dilakukan oleh pemungut hutang. Sudah tentu tidak ada perkhidmatan yang boleh menjanjikan bahawa pemungut hutang tidak akan datang ke rumah. Di amalan sendiri, kami tidak pernah menjanjikan bahawa pemungut hutang tidak akan datang ke rumah. Kami faham bahawa hal ini memang sudah menjadi tugas mereka. Biasanya konsultan amalan akan memberikan panduan mengenai cara menghadapi pemungut hutang.

Wang Deposit Bersifat Refundable

Beberapa khidmat penutupan kad kredit akan meminta anda untuk membayar sejumlah wang deposit. Sebelum membayar wang tersebut, pastikan terlebih dahulu apakah wang tersebut boleh dikembalikan atau tidak (refundable). Jika boleh, ketahui dengan lengkap kesemua syarat dan peraturan agar anda boleh mendapatkan wang tersebut kembali. Di amalan sendiri, biasanya terdapat sejumlah deposit yang perlu dibayar. Bezanya, wang deposit tersebut boleh dikembalikan, dengan catatan apabila amalan tidak berhasil mendapatkan hasil rundingan sama sekali dalam jangka waktu tertentu. Dengan itu, sebelum membayar wang deposit, pastikan wang tersebut dapat dikembalikan.

Tidak Meminta Kad Kredit Pemilik Kad

Hal ini merupakan perkara yang harus anda perhatikan. Waspadalah jika ada pihak-pihak tidak bertanggungjawab dan meminta kad kredit anda. Kad kredit memiliki pelbagai ciri kerahsiaan data yang perlu anda lindungi. Sudah tentu sangat bahaya jika kad kredit diberikan kepada pihak yang tidak anda kenali. Dengan adanya keterangan seperti tarikh tamat tempoh, kod CVV, nama belakang, nombor kad kredit, tentunya akan memperbesarkan kemungkinan bahawa kad kredit anda dipakai oleh orang tidak bertanggungjawab. Di amalan sendiri, kami sangat menghormati kerahasiaan data klien. Maka dengan itu, amalan tidak pernah meminta kad kredit klien sama sekali, walaupun dengan data-data peribadi yang terdapat pada kad kredit lainnya.

Memiliki Alamat Pejabat & Perhubungan yang Jelas

Ketika memilih khidmat penutupan kad kredit yang dipercayai, ada perkara lain yang perlu anda perhatikan, iaitu kejelasan maklumat alamat serta perhubungan syarikat tersebut. Dalam kes yang sering dilakukan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, biasanya orang seperti ini tidak memiliki alamat pejabat serta perhubungan yang jelas. Mereka sering berpindah-pindah lokasi atau namanya berubah-ubah. Selain itu, pastikan nombor perhubungan yang tersedia merupakan nombor telefon rasmi dan bukan sekadar nombor telefon bimbit yang boleh berubah-ubah.

Di amalan, anda boleh datang ke alamat pejabat yang tersedia sama ada di laman web rasmi atau akaun media sosial. Selain itu, nombor telefon yang boleh dihubungi pada waktu pejabat juga disediakan.

Mansec Corporate Consultant Sdn. Bhd

Lot 6.08, 6th Floor, Plaza First Nationwide, No. 161 Jalan Tun H.S. Lee, 50000 Kuala Lumpur, Malaysia.

Telephone (603) 2072 8100

Email contact@amalan.my

amalan international merupakan syarikat perkhidmatan profesional berasaskan teknologi pertama di Indonesia, yang menyediakan program pengurusan hutang. Program ini dirancang agar pelanggan yang terbelenggu hutang, memiliki kemampuan untuk mengendalikan kewangan mereka kembali. amalan indonesia membantu klien melalui program pengurusan hutang, yang dirancang khusus sesuai dengan keperluan yang berbeza bagi setiap klien. Program ini merupakan kombinasi dari didikan mengenai berbagai peluang untuk meningkatkan pendapatan dan mengurangkan pengeluaran, serta melakukan proses rundingan terhadap syarat-syarat hutang bank yang ada hingga mencapai jumlah pembayaran yang sesuai dengan kemampuan. Pejabat pusat amalan indonesia didirikan di Jakarta pada tahun 2015 oleh tim pendiri yang memiliki pengalaman kolektif di bidang kewangan termasuk penyelesaian hutang selama lebih dari dua dekad. amalan menjadikan Indonesia sebagai pusat operasi sekali gus merupakan cetak biru bagi rencana pengembangan perusahaan ke negara ASEAN lainnya. Sejak Julai 2016, amalan indonesia menjadi perusahaan pertama di Asia yang mendapat akreditasi dari International Association of Professional Debt Arbitrators (IAPDA).

Yang terkini